Τρίτη 18 Μαρτίου 2008

ΔΙΑΚΟΠΗ ΤΩΝ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΥΔΡΟΗΛΕΚΤΡΙΚΟΥ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟΥ ΣΤΟΝ ΕΡΥΜΑΝΘΟ ΜΕ ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΣΤΕ

Το χρονικό της υπόθεσης και πώς αντιμετωπίσαμε το πρόβλημα

Εισαγωγή


Το Μάρτιο του 2004, λίγες μόνο μέρες πριν από τις εθνικές εκλογές, δόθηκε άδεια έγκρισης χωροθέτησης και περιβαλλοντικών όρων (Π.Ο.) στον κ. Τηλέμαχο Φωτεινό για την κατασκευή Υ.Η.Σ. ισχύος 1,5 M.W. στον ποταμό Ερύμανθο με απόφαση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας. Η άδεια μάλιστα δόθηκε από τις ίδιες υπηρεσίες που στο παρελθόν με τα ίδια δικαιολογητικά την είχαν απορρίψει εξαιτίας βεβαίως της ακαταλληλότητας των προτάσεων και της αντίθεσης σύσσωμης της τοπικής κοινωνίας και των συλλόγων της περιοχής.
Η επαναφορά των ίδιων προτάσεων και μελετών με άλλο πρόσωπο και η έγκρισή τους αυτή τη φορά γέννησε εύλογα ερωτήματα, αλλά και τη βεβαιότητα υπέρβασης καθήκοντος των αρμόδιων δημοσίων υπαλλήλων και υπηρεσιών, καθώς η μονομερής απόφαση της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας αγνοούσε την άλλη πλευρά, δηλαδή την Περιφέρεια Πελοποννήσου, που είναι τυπικά και ουσιαστικά συναρμόδια, εξ αιτίας του φυσικού και γεωγραφικού ορίου του Ερυμάνθου. Τέθηκε έτσι η ανάγκη διερεύνησης της υπόθεσης από την ΜΚΟ ΕΡΥΜΑΝΘΟΣ, που ήδη δραστηριοποιείτο στην περιοχή.
Μετά από πολύ αγώνα διεκδίκησης της διαφάνειας στις παλαιότερες και στις τρέχουσες διαδικασίες και συνεχή αιτήματα για την εφαρμογή του νόμου και εφόσον ο αγώνας αυτός κράτησε περίπου δύο χρόνια, η δικαίωση ήρθε μέσα από το Συμβούλιο της Επικρατείας, που διέταξε αναστολή εκτελέσεως (διακοπή του έργου του υδροηλεκτρικού εργοστασίου) μέχρι την έκδοση της απόφασης της επιτροπής αναστολών. Απόφαση που δικαίωσε την οργάνωση του ΕΡΥΜΑΝΘΟΥ και το δίκτυο των συλλόγων του και «επιβράβευσε» το διαρκή αγώνα τους για την προστασία του περιβάλλοντος.


Αναλυτικά το χρονικό της υπόθεσης


Η αρχή της εμπλοκής της ΜΚΟ ΕΡΥΜΑΝΘΟΣ στην υπόθεση γίνεται με την αναζήτηση στοιχείων σχετικών με την αδειοδότηση της εταιρείας από τη Διεύθυνση Πολεοδομίας, Χωροταξίας και Περιβάλλοντος Νομαρχίας Ηλείας και με ταυτόχρονες σχεδόν καταγγελίες προς όλες τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες. Επίσης, με την κατάθεση εξώδικης πρόσκλησης - διαμαρτυρίας της ΕΡΥΜΑΝΘΟΣ κατά του πρώην Γενικού Γραμματέα και της Προϊσταμένης της Δ/νσης Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας για παράκαμψη και απόκρυψη μιας σειράς στοιχείων της κατατιθέμενης μελέτης, ενέργεια που απέκρυπτε εντελώς τη φύση των έργων κατασκευής και, κατά συνέπεια, την έκταση της επέμβασης και το μέγεθος των επιπτώσεων στο περιβάλλον και στην οικονομία της περιοχής. Η ενέργεια, βεβαίως, αυτή δεν είχε εμποδίσει τους καταγγελμένους να χορηγήσουν στην εταιρεία έγκριση χωροθέτησης και άδεια περιβαλλοντικών όρων (Π.Ο.) κατά παράβαση κείμενων νομοθετικών διατάξεων και πληρότητας της μελέτης.

Ένα χρόνο αργότερα σημειώνονται οι πρώτες εξελίξεις, όταν η εταιρεία αρχίζει τις χωματουργικές εργασίες και καταστρέφει για το σκοπό αυτό τη βλάστηση και μέρος του οικοσυστήματος του ποταμού Ερύμανθου. Η ΜΚΟ ΕΡΥΜΑΝΘΟΣ ξεκινά νέο κύκλο καταγγελιών προς όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες και προς τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Πύργου.
Συγκεκριμένα, στις 5/12/2005 με καταγγελία της προς το Δασαρχείο και το Δασάρχη Πύργου θίγει το θέμα της παράνομης διάνοιξης δρόμου από την εταιρεία του κ. Τηλέμαχου Φωτεινού στην παραποτάμια έκταση Ερυμάνθου μεταξύ Δ/Δ Ορεινής και Δ/Δ Λαμπείας με εικονική άδεια, που δεν αναφέρεται στα συγκεκριμένα φυσικά χαρακτηριστικά της περιοχής και τα πραγματικά δεδομένα και τοπογραφικά και γίνεται χωρίς οριοθέτηση του υδατορέματος.
Επίσης, θέτει θέμα παραβίασης της κείμενης νομοθεσίας από το Δασαρχείο Πύργου στην περίπτωση που αυτό έχει εκδώσει άδεια σε δασική έκταση με το χαρακτηρισμό ότι πρόκειται για χορτολιβαδική έκταση, όπως αναφέρεται στην αίτηση του κ. Φωτεινού.

Ακολουθεί στις 19/12/2005 καταγγελία – αναφορά του Β. Μπαντούνα, πρόεδρου της Μ.Κ.Ο. Ερύμανθος, προς τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Πύργου, όπου καταγγέλλονται η εκχώρηση των υδάτινων πόρων του ποταμού Ερυμάνθου, η παράνομη κατασκευή του έργου, η διάνοιξη δρόμου στην περιοχή «Βίγλα» της Ορεινής κατά μήκος της κοίτης του ποταμού χωρίς η εταιρεία να διαθέτει σχετική άδεια, η μη τήρηση περιβαλλοντικών όρων και η μη εξασφάλιση άδειας χρήσης γης από τις Δασικές Υπηρεσίες.
Στην καταγγελία, που στρέφεται κατά των
1. Τηλέμαχου Φωτεινού, κατοίκου Λαμπείας και
2. Κατά παντός υπευθύνου για τη συνέχιση της παράνομης διάνοιξης παραποτάμιας οδού στον ποταμό Ερύμανθο μεταξύ Ορεινής και Λαμπείας,
αναφέρεται συγκεκριμένα:

«Κύριε Εισαγγελέα,
Όπως σας είχαμε ενημερώσει με καταγγελία μας στις 05/12/05 για την παράνομη διάνοιξη οδού στην παραποτάμια έκταση του ποταμού Ερυμάνθου μεταξύ Ορεινής και Λαμπείας και με την παράκληση για τις δικές σας προβλεπόμενες ενέργειες, το γεγονός της παράνομης δραστηριότητας του κ. Τηλέμαχου Φωτεινού διαπιστώθηκε ναι μεν από τη δασική υπηρεσία Πύργου με αυτοψία πλην όμως, όπως μαθαίνουμε, το έργο συνεχίζεται μέχρι αυτή τη στιγμή χωρίς να έχουν ληφθεί μέτρα για να σταματήσει.
Επειδή πλέον δε χωρεί καμιά αμφιβολία ότι πίσω από την παράνομη συνεχιζόμενη δραστηριότητα του κ. Φωτεινού και των συνεργατών του υπάρχει ανοχή από συγκεκριμένες υπηρεσίες και επειδή υπάρχουν πλήθος μάρτυρες που μπορούν να πιστοποιήσουν το γεγονός, ζητάμε την ποινική δίωξη του Τηλέμαχου Φωτεινού και των συνεργατών του καθώς και να λογοδοτήσει στη δικαιοσύνη κάθε υπεύθυνος για συγκάλυψη παράνομης δραστηριότητας.
Ο ποταμός Ερύμανθος βρίσκεται για μια ακόμη φορά σε κίνδυνο καταστροφής του φυσικού περιβάλλοντός του με τεράστιες συνέπειες για την αγροτουριστική ανάπτυξη της περιοχής εξαιτίας της επιβουλής ιδιωτικών συμφερόντων να γίνει υδροηλεκτρικό εργοστάσιο με φράγμα στον ποταμό. Με παρέμβαση – καταγγελία της περιβαλλοντικής οργάνωσης «Ερύμανθος» που δραστηριοποιείται στην περιοχή σταμάτησαν για λίγο οι παράνομες δραστηριότητες του Τηλέμαχου Φωτεινού εκ Λαμπείας για τη διάνοιξη παραποτάμιας οδού στον Ερύμανθο, αλλά απ’ ότι φαίνεται στη συνέχεια με την ανοχή ορισμένων δημόσιων υπηρεσιών η παράνομη εξέλιξη του έργου συνεχίζεται.
Ο κ. Φωτεινός, ο οποίος είχε ξεκινήσει από τις αρχές Δεκεμβρίου τη διάνοιξη δρόμου στην περιοχή «Βίγλα» της Ορεινής προκειμένου να εξυπηρετήσει τα μελλοντικά σχέδιά του για τη δημιουργία υδροηλεκτρικού σταθμού στον ποταμό Ερύμανθο παρά την καθολική αντίδραση των συλλόγων και της τοπικής κοινωνίας, προχώρησε στη διάνοιξη δρόμου κατά μήκος της κοίτης του ποταμού Ερύμανθου χωρίς να διαθέτει σχετική άδεια.
Παρά την παρέμβαση του εισαγγελέα και κατόπιν της Δασικής υπηρεσίας που έγινε στις 05/12/2005 να σταματήσει η διάνοιξη δρόμου, ο κίνδυνος δεν ξεπεράστηκε καθώς ο εν λόγω επιχειρηματίας δε φαίνεται να πτοείται από το γεγονός, έχοντας εξασφαλίσει ένα μέρος των αδειοδοτήσεων για το εργοστάσιο με ελεγχόμενα για τη νομιμοποίησή τους στοιχεία, τα οποία προβάλλει προσχηματικά στις παράνομες ενέργειες του.
Μέσα σε αυτό το θολό τοπίο και με την κάλυψη ορισμένων δημόσιων υπηρεσιών με πλασματικά στοιχεία, τα οποία δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, κατάφερε να εξασφαλίσει έγκριση περιβαλλοντικών όρων (Π.Ο.) για την κατασκευή Υ.Η.Σ. ισχύος 1,5 Μ.W. στον άνω ποταμό Ερύμανθο, αρ. 4715 και της 516/29-2003 Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και στη συνέχεια τροποποίησης με την υπ’ αριθμόν 1541 3/3/2004 χωρίς τις νόμιμες προϋποθέσεις, αφού αποκρύπτονται στοιχεία και αρμοδιότητες των υπηρεσιών της περιφέρειας Πελοποννήσου όπου ανήκει κατά το ήμισυ η κοίτη του ποταμού Ερύμανθου. Αυτό όμως δεν τον καλύπτει για τις άλλες παρεμβάσεις στο περιβάλλον που έχουν σχέση με τις επιπτώσεις στην κοίτη του ποταμού και το υδατορεύμα.
Για το γεγονός αυτό υπάρχει καταγγελία από το 2004 προς τους αρμόδιους υπηρεσιακούς παράγοντες που καθ’ υπέρβαση των πραγματικών νομιμοποιητικών στοιχείων εξέδωσαν τις σχετικές εγκρίσεις, δεδομένου ότι ο ποταμός Ερύμανθος δεν ανήκει μόνον στην Περιφέρεια της Δυτικής Ελλάδας, αλλά και στην Περιφέρεια της Πελοποννήσου, των οποίων αποτελεί φυσικό και γεωγραφικό όριο.
Φαίνεται όμως ότι οι αρμόδιες υπηρεσίες της περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, ενώ έπρεπε να λειτουργήσουν από κοινού, εξέδωσαν αυτόβουλες εγκρίσεις σε μια κρίσιμη και περίεργη περίοδο (προεκλογικά το 2004) χωρίς εκ των υστέρων να γίνει σχετική διόρθωση των υπερβάσεων.
Συγκεκριμένα, στις 3 Μαρτίου 2004, τέσσερις ημέρες περίπου πριν από τις εθνικές εκλογές, δόθηκε άδεια έγκρισης χωροθέτησης στον κ. Τηλέμαχο Φωτεινό για την κατασκευή Υ.Η.Σ. ισχύος 1,5 Μ.W. στον ποταμό Ερύμανθο με βάση τις παλαιότερες μελέτες, που από τις ίδιες υπηρεσίες για διαφορετικά πρόσωπα είχαν προηγουμένως απορριφθεί εξαιτίας της ακαταλληλότητας των προτάσεων και της αντίθεσης σύσσωμης της τοπικής κοινωνίας και των συλλόγων της περιοχής.
Τι συνέβη και υπήρξε αυτή η δραματική αλλαγή στάσης λίγες μέρες πριν από τις εκλογές και μάλιστα χωρίς κοινοποίηση προς τους ενδιαφερόμενους φορείς, Δήμους, Συλλόγους και περιβαλλοντικές οργανώσεις εύλογα μπορεί να φανταστεί κανείς.
Ασφαλώς οι αρμόδιες αρχές γνώριζαν το πρόβλημα νομιμοποίησης των συγκεκριμένων επιχειρηματικών προτάσεων, των σοβαρών περιβαλλοντικών επιπτώσεων, αλλά και τα κενά των μελετών και απέκρυψαν το γεγονός από τη δημοσιότητα, όπως αγνόησαν την καθολική αντίθεση της τοπικής κοινωνίας και την επιχειρούμενη καταστολή πλείστων τουριστικών δραστηριοτήτων που έχουν αναπτυχθεί στον ποταμό Ερύμανθο ( π.χ. ράφτινγκ, κανόε – καγιάκ, πεζοπορίες κ.τ.λ.), διευκολύνοντας μια δραστηριότητα όχι μόνο καταστρεπτική για το φυσικό περιβάλλον, αλλά και ολέθρια για την τοπική οικονομία που μόλις αρχίζει να βρίσκει διέξοδο στον οικοτουρισμό- αγροτουρισμό.
Το Νομαρχιακό Συμβούλιο του Νομού Ηλείας έχει ψηφίσει βέβαια υπέρ του υδροηλεκτρικού εργοστασίου σε αντίθεση με τους συλλογικούς φορείς της τοπικής κοινωνίας και από τις δύο πλευρές του ποταμού Ερύμανθου που αφορά κατά το ήμισυ την Ηλεία και κατά το ήμισυ την Αρκαδία.
Τα κρίσιμα στοιχεία βέβαια για τη νομιμοποίηση του έργου είναι η έγκριση της κτηματικής υπηρεσίας του Δημοσίου, η έγκριση της δασικής υπηρεσίας για τη διάνοιξη δρόμων στην παραποτάμια περιοχή και εγκρίσεις από τις αρχαιολογικές υπηρεσίες και των δύο περιφερειών Πελοποννήσου και Δυτικής Ελλάδας.
Ο Τηλέμαχος Φωτεινός και οι συνεργάτες του δεν έχουν εξασφαλίσει όλες τις προβλεπόμενες εγκρίσεις - αδειοδοτήσεις μέχρι στιγμής.
Επομένως κάθε παρέμβαση στην παραποτάμια περιοχή του Ερύμανθου είναι αυθαίρετη και παράνομη και πρέπει να ελεγχθούν οι Δημόσιες υπηρεσίες στο σύνολό τους που παρόλο που έχουν σχετικά ενημερωθεί δεν επαγρυπνούν.

Λίγες μέρες μετά, στις 22/12/2005 γίνεται αίτηση ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πύργου για εκκίνηση διαδικασίας ασφαλιστικών μέτρων εκ μέρους της περιβαλλοντικής Α.Μ.Κ.Ε. ΕΡΥΜΑΝΘΟΣ κατά:
1. Του Τηλέμαχου Φωτεινού, εκπροσώπου της εταιρείας ΔΕΛΤΑ – PROJECT Α.Ε., κατοίκου Λαμπείας
2. Του Δασαρχείου Πύργου, που νόμιμα εκπροσωπείται από το Δασάρχη,
ενώ στην ίδια ενέργεια προσφεύγει και η Εταιρεία TREKKING HELLAS Αρκαδίου.
Στις αιτήσεις αναφέρεται ότι «παρά τη γραπτή καταγγελία στο Δασαρχείο Πύργου της Μ.Κ.Ο. ΕΡΥΜΑΝΘΟΣ ότι δεν υπάρχει άδεια διάνοιξης της ιδιωτικής οδού σε δημόσια έκταση, δεν σταμάτησε το έργο, ως όφειλε με την αυτόφωρη διαδικασία, προβάλλοντας ο καταγγελλόμενος το αυθαίρετο αιτιολογικό ότι η συγκεκριμένη εταιρεία έχει κάποιες εγκρίσεις (όχι ολοκληρωμένη άδεια) κατασκευής υδροηλεκτρικού εργοστασίου χωρίς να ορίζεται το σημείο και χωρίς να υπάρχει σε καμιά περίπτωση άδεια και οριοθέτηση του δρόμου και καμιά παραχώρηση δημόσιας έκτασης για διάνοιξη δρόμου, όπως προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία».

Στις 23/12/2005 η ΕΡΥΜΑΝΘΟΣ ζητά με αίτησή της από τη Δ/νση Περιβάλλοντος και Χωροταξίας της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας τα προαπαιτούμενα δικαιολογητικά για την έκδοση άδειας Π.Ο. για το υδροηλεκτρικό έργο από τη συγκεκριμένη υπηρεσία και θέτει στη Δ/νση Σχεδιασμού Ανάπτυξης – Τμήμα Διαχείρισης Υδατικών Πόρων της ίδιας Περιφέρειας το ερώτημα της νομιμότητας στην εκχώρηση των υδάτινων πόρων του Ερύμανθου, λόγω της συναρμοδιότητας της με την αντίστοιχη υπηρεσία της Περιφέρειας Πελοποννήσου που δεν έχει ρωτηθεί. Επίσης, καταγγέλλει τα ίδια θέματα στο Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας θέτοντας ταυτόχρονα κρίσιμα ερωτήματα σχετικά με τη συγκάλυψη των παρανομιών από τις αρμόδιες υπηρεσίες της Περιφέρειας, με τις παραλείψεις των μηχανικών που υπέγραψαν την άδεια του έργου και με την κωλυσιεργία της δασικής υπηρεσίας να ελέγξει τις καταγγελίες παραβίασης συγκεκριμένων ρητών διατάξεων της σχετικής κείμενης περιβαλλοντικής νομοθεσίας.

Ο Ιανουάριος του 2006 διαφαίνεται ακόμα πιο απαιτητικός. Στις 4/1/2006 η ΕΡΥΜΑΝΘΟΣ προβάλλει αντιρρήσεις στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (Ρ.Α.Ε.) για την τροποποίηση της άδειας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στη θέση «Ποταμός Άνω Ερύμανθος Παλαιοφυτιά» του Δ. Λαμπείας της εταιρείας ΦΩΤΕΙΝΟΣ ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ Α.Ε. και στις 10/1/2006 στέλνει επιστολή στη 2η Εφορεία Νεότερων Μνημείων και στον Υφυπουργό Πολιτισμού κ. Τατούλη. Με την επιστολή αυτή καταγγέλλει την παραβίαση της κείμενης νομοθεσίας για τα διατηρητέα μνημεία, όπως είναι το Παραλλογγίτικο γεφύρι, επισημαίνει τον κίνδυνο καταστροφής τους και ζητά άμεσα τη διενέργεια αυτοψίας από τη 2η Εφορεία Νεότερων Μνημείων Πάτρας και την ανάκληση της άδειας του επιχειρηματία, όπως προβλέπει ο νόμος.

Στις 11/1/2006 αποστέλλεται νέα καταγγελία προς το Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας με θέμα την παράνομη αδειοδότηση και καταστρατήγηση των περιβαλλοντικών όρων για την κατασκευή υδροηλεκτρικού εργοστασίου στον ποταμό «Ερύμανθο» από την «Τ. Φωτεινός Α.Ε.». Συγκεκριμένα, στην καταγγελία αναφέρεται:

«Κύριε Γενικέ,
Σας καταγγέλλουμε ότι η άδεια για την κατασκευή υδροηλεκτρικού εργοστασίου στον ποταμό Ερύμανθο είναι παράνομη. Ειδικότερα η άδεια περιβαλλοντικών όρων εκδόθηκε με πλήθος από ψευδή και ανεπίκαιρα στοιχεία και αναληθείς τεχνικές περιγραφές για τη γεωμορφολογία του εδάφους, τα ακριβή σημεία του έργου και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις που υπάρχουν από την εξέλιξη των εργασιών.
Τα νερά του ποταμού ως ποσότητα δεν ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές για την εξασφάλιση της οικολογικής παροχής διότι τα στοιχεία που αναφέρονται στη μελέτη είναι προ 40 ετών.
Κατά την υλοποίηση του έργου που ξεκίνησε στις 28/11/2005 γίνεται πλέον φανερό ότι οι περιβαλλοντικοί όροι δεν πρόκειται πλέον να τηρηθούν καθώς δεν το επιτρέπουν τα περιβαλλοντικά στοιχεία της περιοχής, οι κατακόρυφες όχθες 50 – 100 μέτρα και αναπόφευκτη ρίψη στην κοίτη τεράστιων όγκων υλικών διότι ούτε ο επιχειρηματίας λαμβάνει μέριμνα ούτε οι γεωμορφολογικές συνθήκες το επιτρέπουν.
Για τους παραπάνω λόγους ζητάμε την ανάκληση της άδειας όπως προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία».

Την επόμενη μέρα καλείται η τοπική κοινωνία των Δήμων πλησίον του ποταμού Ερυμάνθου σε συγκέντρωση διαμαρτυρίας, όπου απαιτείται η ανάκληση της άδειας του επενδυτή, ενώ στις 18/1/2006 αποστέλλεται επιστολή προς το Δασάρχη Πύργου με θέμα την καθυστέρηση εκχώρησης αντιγράφων σχετικά με τις αδειοδοτήσεις της εταιρίας Φωτεινός Τηλέμαχος Α.Ε. που με αιτήσεις έχουν ζητηθεί στο παρελθόν από την Υπηρεσία. Επίσης, ζητούνται απαντήσεις σε συγκεκριμένα ερωτήματα παραβίασης της κείμενης νομοθεσίας και η επιστολή κοινοποιείται προς τον Εισαγγελέα Πύργου.

Στις 21/1/2006 γίνεται συμπληρωματική καταγγελία προς τον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Πύργου για παράβαση καθήκοντος και απιστία κατά του Δημοσίου του Δασάρχη Πύργου. Η καταγγελία αναφέρει:

«Μετά την αποκάλυψη ενώπιον του Διοικητικού Πρωτοδικείου Πύργου την 19/01/2006 ότι η εταιρεία Φωτεινός Α.Ε. που κατασκευάζει το υδροηλεκτρικό εργοστάσιο στον Ερύμανθο δεν έχει πληρώσει αντάλλαγμα στο Δημόσιο για το πρωτόκολλο εγκατάστασης που είναι απαραίτητος όρος και προϋπόθεση για την νομιμοποίηση της εταιρείας για την κατασκευή του έργου προκύπτουν νέα δεδομένα.
Πέρα από την παραβίαση των περιβαλλοντικών όρων πιστοποιείται η παράβαση καθήκοντος και η απιστία κατά του Δημοσίου από τον κύριο Δασάρχη. Θεωρούμε πλέον απαραίτητη την άμεση δική σας παρέμβαση αρμοδίως για την παύση των αυθαιρεσιών της συγκεκριμένης δημόσιας υπηρεσίας και τις προβλεπόμενες από το νόμο κυρώσεις.»

Στις 22/1/2006 οι σύλλογοι της περιοχής του ποταμού Ερυμάνθου Ηλείας, Αρκαδίας και Αχαΐας καταλαμβάνουν συμβολικά την Οδό 111 Πατρών – Τριπόλεως και συντάσσουν ψήφισμα, προκειμένου να δημοσιοποιηθεί ότι σύσσωμη η τοπική κοινωνία δια μέσω των συλλόγων της αντιστέκεται στην αυθαίρετη και παράνομη κατασκευή υδροηλεκτρικού εργοστασίου στον ποταμό Ερύμανθο.
Οι σύλλογοι που συμμετέχουν στο ψήφισμα είναι οι:
√ η περιβαλλοντική οργάνωση “Ερύμανθος”
√ ο σύλλογος “Διβριωτών” Λαμπείας Ηλείας
√ ο σύλλογος Ορεινής Ηλείας
√ ο σύλλογος “Ερυκίνη Αφροδίτη” Αρχαίας Ψωφίδας
√ ο σύλλογος Παραλογγιτών Αρκαδίας
√ ο σύλλογος Βιδακίου Αρκαδίας
√ ο σύλλογος Λειβαρτζίου
√ η ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ Συλλόγων πρώην Επαρχίας Καλαβρύτων

Αναλυτικά το ψήφισμα αναφέρει:

Παρανομίες και Συγκάλυψη
ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟΝ ΠΟΤΑΜΟ ΕΡΥΜΑΝΘΟ
Η Κυβέρνηση καλείται να σταματήσει το σκάνδαλο

Οι μπουλντόζες της εταιρείας ΦΩΤΕΙΝΟΣ ΤΗΛΕΜΑΧΟΣ Α.Ε., χωρίς την άδεια κανενός εισέβαλαν νύχτα σε ιδιωτικά κτήματα και σε δασική έκταση για να δημιουργήσουν πρόσβαση στον ποταμό Ερύμανθο για την κατασκευή υδροηλεκτρικού σταθμού.
Έχουμε τονίσει πολλές φορές, και επιμένουμε σθεναρά ότι η άδεια κατασκευής του υδροηλεκτρικού σταθμού είναι παράνομη διότι στηρίζεται σε ψευδή, ανεπίκαιρα και ανεφάρμοστα στοιχεία.
• Η περιβαλλοντική μελέτη σκόπιμα δεν δίνει την συνολική εικόνα για την ευρύτερη περιοχή μετά την κατασκευή των έργων.
• Αναφέρει άλλη θέση από αυτή στην οποία γίνεται το έργο (Παλιοφυτειά).
• Η μελέτη αναφέρεται σε παροχές νερού του Ερύμανθου σύμφωνα με μετρήσεις της ΔΕΗ πριν από 40 χρόνια !!! (1963-1975), ενώ είναι γνωστό στον καθένα ότι τα νερά του ποταμού έχουν μειωθεί δραματικά. Με τη διασωλήνωση του ποταμού είναι βέβαιο ότι αυτό θα στερέψει σε μήκος 2 χιλιομέτρων και φυσικά θα καταστραφεί η χλωρίδα και η πανίδα.
• Η γεωμορφολογία του εδάφους σε όλο σχεδόν το μήκος του αγωγού προσαγωγής εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους κατολισθήσεων, τόσο κατά την κατασκευή του αγωγού όσο και κατά την λειτουργία του. Επίσης όλα τα υλικά εκσκαφής (μπάζα ) θα πέσουν μέσα στο ποτάμι.
• Δεν λαμβάνονται υπόψη οι δραστηριότητες καγιάκ και εναλλακτικού τουρισμού που πραγματοποιούνται στο ποτάμι συνεχώς.
• Το χαρακτηρισμένο ως παραδοσιακό Παραλογγίτικο γεφύρι (αξιομνημόνευτο πολιτιστικό στοιχείο) δεν αναφέρεται πουθενά και οποιαδήποτε εκ των υστέρων ρύθμιση είναι ανεφάρμοστη.
Ήδη, με την έναρξη των εργασιών για την κατασκευή του εργοστασίου φαίνονται οι πρώτες δυσμενείς επιπτώσεις και η καταστρατήγηση των περιβαλλοντικών όρων. Καταστρέφεται δασική έκταση, μπαζώνεται το ποτάμι και τα χειρότερα θα ακολουθήσουν.

Οι δημόσιες υπηρεσίες αντιδρούν υποτονικά και με τη στάση τους συγκαλύπτουν τις παρανομίες.
• Το δασαρχείο του Πύργου καθυστερημένα μετά από επίμονες καταγγελίες μας προβαίνει σε μηνύσεις για διάνοιξη δρόμου σε δασική έκταση αλλά ταυτόχρονα επισημαίνει ότι «...ο δρόμος έτσι και αλλιώς εξυπηρετεί τις ανάγκες τις υπηρεσίας μας !!!».
• Οι υπηρεσίες περιβάλλοντος της Νομαρχίας Ηλείας και της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδος δεν προβαίνουν σε κανένα μέτρο για την αποφυγή μπαζώματος του ποταμού.
Άλλωστε οι ίδιες υπηρεσίες, σκανδαλωδώς δεν φροντίζουν για την εφαρμογή των περιβαλλοντικών όρων που οι ίδιες εκπόνησαν και για το άλλο εργοστάσιο του κ. Φωτεινού στον παραπόταμο του Ερύμανθου Κλοποκή (Ο παραπόταμος μπαζώθηκε και στέρεψε, κόπηκαν χιλιάδες δένδρα και δεν αποκαταστάθηκαν, το μνημείο της φύσης Διαβολογιόφυρο εξαφανίστηκε κλπ).

Η κατασκευή του υδροηλεκτρικού σταθμού θα έχει μεγάλες καταστροφικές συνέπειες για το περιβάλλον και την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής μας. Τα χωριά γύρω από τον Ερύμανθο ερημώνουν και η μόνη ανάσα ζωής είναι οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού που αναπτύσσονται. Άλλωστε η τοπική κοινωνία έχει εκφράσει την πλήρη αντίθεσή της στην εκτέλεση του έργου.
Για όλους αυτούς τους λόγους αλλά και διάφορους άλλους επιστημονικά τεκμηριωμένους:

Απαιτούμε
Την ανάκληση της άδειας κατασκευής του Υ/Η σταθμού διότι είναι παράνομη και καταστρατηγούνται κατά την εφαρμογή της οι προβλεπόμενοι περιβαλλοντικοί όροι.

Δεν αξίζει αυτό το ασήμαντο έργο να αποτελέσει τη χαριστική βολή στον τόπο μας.


Ακολουθεί νέα καταγγελία στις 27/1/06, αυτή τη φορά προς τη Δ/νση Επιθεωρητών Περιβάλλοντος και τη Δ/νση Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης με θέμα την έκδοση παράνομης άδειας κατασκευής υδροηλεκτρικού εργοστασίου με ψευδή στοιχεία και τεχνικές περιγραφές για τη γεωγραφική θέση και τη συγκάλυψη των παρανομιών από τις αρμόδιες υπηρεσίες (Δ/νση Χωροταξίας Περιβάλλοντος Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και Δασική Υπηρεσία Πύργου).
Στην καταγγελία γίνεται λόγος για την «καταπάτηση της νομιμότητας και σε πολλά σημεία της έγκρισης περιβαλλοντικών όρων» και ζητείται «η άμεση διερεύνηση του προβλήματος από τη Δ/νση Επιθεωρητών Περιβάλλοντος και από τη Δ/νση Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης για παράβαση καθήκοντος των αρμόδιων δημοσίων υπαλλήλων». Θίγεται, επίσης, ένα νέο επιβαρυντικό στοιχείο που έχουν στα χέρια τους οι Επιθεωρητές Δημόσιας Διοίκησης και η Εισαγγελία Πύργου, η έκθεση αυτοψίας της Κτηματικής Υπηρεσίας Πύργου που μολονότι δήλωνε αναρμόδια για τις κοίτες των ποταμών στις ορεινές περιοχές επιβεβαιώνει τη μη τήρηση των περιβαλλοντικών όρων.

Τέλος, την ίδια ημέρα, η εταιρεία «ΤΡΥΦΩΝΑΣ ΚΟΛΙΝΤΖΑΣ – ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΟΡΦΟΝΙΟΣ – ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΠΟΥΝΤΡΟΥΚΑΣ Ο.Ε.» στέλνουν αίτηση προς το Συμβούλιο της Επικρατείας κατά του Υπουργού ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. και του Υπουργού Ανάπτυξης για την ακύρωση των αποφάσεων έγκρισης Π.Ο. από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Στις 2/2/2006 αποστέλλεται το ψήφισμα των κατοίκων και των συλλόγων των ερυμάνθιων περιοχών στους βουλευτές Ηλείας, Αρκαδίας και Αχαΐας και ζητείται η επέμβασή τους στο θέμα με ερώτηση στη Βουλή. Επίσης, αποστέλλεται νέα καταγγελία της ΜΚΟ ΕΡΥΜΑΝΘΟΣ και Δικτύου Περιβαλλοντικών και Πολιτιστικών Συλλόγων στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Πύργου, στη Δ/νση Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης και στη Δ/νση Επιθεωρητών Περιβάλλοντος για την παράβαση καθήκοντος και απιστία κατά του Δημοσίου των Δημοσίων Υπηρεσιών Δασαρχείο Πύργου και ΠΕ.ΧΩ. Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, καθώς και για τη συγκάλυψη παράνομων διαδικασιών και αδειών.

Τις μέρες που ακολουθούν διατυπώνονται εγγράφως ερωτήματα προς τις εμπλεκόμενες υπηρεσίες σχετικά με τη νομιμότητα εγκατάστασης και κατασκευής του υδροηλεκτρικού έργου και την οριοθέτηση του ποταμού, ενώ στις 9/2/2006 την περιοχή επισκέπτεται κλιμάκιο υπαλλήλων από τις αρμόδιες υπηρεσίες για τη διενέργεια αυτοψίας.

Στις 13/2/2006 αποστέλλεται από την ΕΡΥΜΑΝΘΟΣ συμπληρωματική καταγγελία προς το Σώμα Επιθεωρητών – Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης και προς τους Επιθεωρητές Περιβάλλοντος με θέμα «τα κρίσιμα σημεία για τη διερεύνηση της υπόθεσης κατασκευής του υδροηλεκτρικού στον Ερύμανθο και η ανάγκη της προσκόμισης αντιγράφων των δικαιολογητικών για τη νομιμότητα των αδειών».
Στην καταγγελία επισημαίνονται οι ελλείψεις κρίσιμων δικαιολογητικών, όπως αυτά περιγράφονται στη σχετική νομοθεσία, και υποστηρίζεται ότι «η Δ/νση Ελεγκτών – Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης δεν θα μπορεί να έχει μια καθαρή εικόνα της κατάστασης που επικρατεί αν δεν γίνει έλεγχος σε ανώτερο επίπεδο από εκείνο τον έλεγχο που έκαναν οι υπηρεσίες της περιφέρειας και, συγκεκριμένα, αν δεν γίνει έλεγχος από τους Επιθεωρητές Περιβάλλοντος σε ό,τι αφορά την παραβίαση των περιβαλλοντικών όρων και την καταστρατήγηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας».

Το Μάρτιο η εταιρεία ΕΡΥΜΑΝΘΟΣ εμμένει στην υπόθεση καταγγέλλοντας στο Γενικό Γραμματέα Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας τη μη συμμόρφωση των δημόσιων υπηρεσιών και στο έγγραφό της με θέμα «Ευθύνες για άδειες – μαϊμού του ΥΗΕ στο Ερύμανθο και του παρακράτους των δημοσίων υπηρεσιών της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας» αναφέρει μεταξύ άλλων:

… «Ύστερα από αλλεπάλληλες καταγγελίες μας προς τις αρμόδιες υπηρεσίες έχουν σταματήσει μερικώς οι εργασίες στο κατασκευαζόμενο έργο του υδροηλεκτρικού εργοστασίου στον Ερύμανθο και αναμένεται εντός των ημερών οι εργασίες αυτές να διακοπούν οριστικά λόγω της επιβεβαίωσης των παράνομων διαδικασιών τις οποίες εμείς καταγγέλλουμε όλο το προηγούμενο διάστημα. Πλην όμως οι αρμόδιες υπηρεσίες της περιφέρειας, της οποίας πολιτικά προΐστασθε, συνεχίζουν να συγκαλύπτουν το σκάνδαλο που έχει προκύψει και τις «εκθέτει» στα μάτια της κοινής γνώμης.
Ασφαλώς δε γνωρίζουμε το αποτέλεσμα της διοικητικής εξέτασης που έχετε αναθέσει, αλλά το γεγονός ότι δεν έχει ακόμη σταματήσει το έργο από την πλευρά της περιφέρειας, παρά τις σκανδαλώδεις αποκαλύψεις, φανερώνει την αδυναμία του κράτους να εγγυηθεί άμεσα τη νομιμότητα στο συγκεκριμένο τομέα, ύστερα μάλιστα από την επιβεβαίωση των καταγγελιών μας για «άδειες μαϊμού».
Και το ερώτημα είναι «ποιος κυβερνά αυτό το κράτος»; Η πολιτική ηγεσία της περιφέρειας ή το παρακράτος των δημόσιων υπηρεσιών; Η αυτοψία την οποία διατάξατε κατάληξε όπως έχουμε επισημάνει σε παρωδία. Στην ουσία οι ίδιοι παρανομούντες υπάλληλοι ήλεγξαν εαυτούς και αλλήλους και φυσικά τους έβγαλαν αθώους». …
… «Τι περιμένει άλλο να συμβεί προκειμένου να λάβει μέτρα η περιφέρεια; Ν’ αποφανθεί μήπως η ελληνική δικαιοσύνη όπως γίνεται συνήθως ύστερα από 3 χρόνια και μέχρι τότε να έχει ολοκληρωθεί παράνομα το έργο; Ποια είναι η λογική των αντιδράσεων της περιφέρειας;
Γιατί βεβαίως δεν αρκεί το γεγονός ότι έχει διαταχθεί διοικητικός έλεγχος. Δεν αρκεί η γραφειοκρατική αντιμετώπιση του θέματος όταν παραβιάζονται βασικά δικαιώματα των πολιτών για το περιβάλλον με ανυπολόγιστες συνέπειες στην περιοχή. Περιμένουμε την άμεση διακοπή του έργου από την περιφέρεια. Περιμένουμε τις άμεσες διοικητικές κυρώσεις των επίορκων υπαλλήλων. Περιμένουμε την περιφέρεια ως προϊσταμένη διοικητική αρχή να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων. Να αποκαταστήσει άμεσα την αξιοπιστία της λειτουργίας των κρατικών υπηρεσιών, αφού πλέον είναι αυταπόδεικτο ότι οι υπηρεσίες αυτές εξέδωσαν άδειες «μαϊμού» για το συγκεκριμένο εργοστάσιο. Το οφείλει στο δημοκρατικό πολίτευμα της χώρας».

Στις 14/3/2006 καταγγέλλεται ο Νομάρχης και το Νομαρχιακό Συμβούλιο Ηλείας για τις παράνομες αδειοδοτήσεις του ΥΗΕ στον Ερύμανθο και δύο μέρες μετά καταγγέλλονται οι συστηματικές παραβιάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας και η συγκάλυψη επίορκων δημόσιων υπαλλήλων από το Νομάρχη και την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας στον Πρόεδρο της Επιτροπής Περιβάλλοντος της Βουλής και στον Υφυπουργό ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.

Φτάνουμε, λοιπόν, στο σημείο που η μία υπηρεσία μετά την άλλη ακυρώνει τελικά την όλη διαδικασία με την οποία εκδόθηκαν παράνομα αδειοδοτήσεις στο υδροηλεκτρικό εργοστάσιο στον Ερύμανθο. Με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας στις 31/3/2006 διατάσσεται η αναστολή εκτελέσεως (διακοπή του έργου του υδροηλεκτρικού εργοστασίου) μέχρι την έκδοση της απόφασης της επιτροπής αναστολών. Η απόφαση αυτή έρχεται ύστερα από την απόφαση διακοπής των εργασιών στον τομέα της αρμοδιότητάς τους από άλλες δημόσιες υπηρεσίες, όπως η Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών της Ηλείας, για την παραβίαση των περιβαλλοντικών όρων. Και, βέβαια, η απόφαση αυτή πλέον δεν αμφισβητείται.

Η έκβαση της υπόθεσης αφήνει εκτεθειμένες έναντι της δικαιοσύνης τη Διεύθυνση Δασών Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, τη Διεύθυνση Περιβάλλοντος Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και το Δασαρχείο Πύργου, που προσπάθησαν με παράνομο τρόπο να διευκολύνουν τον επιχειρηματία και να συγκαλύψουν παράνομες αδειοδοτήσεις. Αφήνει, όμως, ικανοποιημένη την περιβαλλοντική οργάνωση Ερύμανθος και το δίκτυο συλλόγων Ερυμάνθου, που σήκωσαν όλο το βάρος των καταγγελιών και της τεκμηρίωσης και δικαιώνονται τώρα στον σκληρό αγώνα τους με το «παρακράτος» ορισμένων δημόσιων υπηρεσιών.

Δεν υπάρχουν σχόλια: